Afgescheept!’ geeft een reconstructie van de gebeurtenissen vanaf 2005 die uiteindelijk leidden tot de aanhoudingen in 2008 van Nederlandse beroepszeilschepen op de Oostzee. Bovendien geeft het achtergrondinformatie over deze bedrijfstak en de verschillen tussen de Nederlandse zeilende beroepsvaart en de schepen die bijvoorbeeld deelnemen aan de Tallshipsraces.
Vanaf de zomer van 2008 stellen Duitse en Deense overheden ineens onmogelijke en onredelijke eisen aan de Nederlandse zeilschepen. Uit stukken van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, verkregen door middel van twee WOB verzoeken, wordt in het boek aangetoond dat de hoofdverantwoordelijke hiervoor de Nederlandse overheid is.
Onder de knop "Documenten" zijn de stukken te vinden waarop het boek is gebaseerd. De meest actuele stand van zaken en de ontwikkelingen rond de rechtszaak van 2009 zijn te vinden op: www.gedupeerdezeilschippers.nl/actueel.
Sinds 2008 lopen Nederlandse charter-schippers het risico aangehouden te worden door de havenautoriteiten, als ze met hun zeegaande zeilschepen Deense of Duitse havens aanlopen.
De Deense en Duitse autoriteiten eisen dat de Nederlandse zeilschepen zijn voorzien van een SOLAS veiligheidscertificaat voor passagiersschepen.
De Nederlandse chartervloot is de enige zeilvloot in Europa waar dit van geëist wordt. Geen enkel traditioneel zeilcharterschip is voorzien van een dergelijk certificaat.(lees verder)
Afgescheept!

Brochure downloaden

Boek bestellen